پی سی وب

عکس های جالب و دیدنی دانلود نرم افزار دانستنیها مدل

پی سی وب

عکس های جالب و دیدنی دانلود نرم افزار دانستنیها مدل

هشتمین شگفتی دنیا پیدا شد!



پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :




هشتمین شگفتی جهان که تصور می شد 125 سال پیش در نتیجه یک فوران آتشفشانی در نیوزیلند نابود شده، به صورت تصادفی توسط گروهی از کاوشگران پیدا شد.

به گزارش سرویس علمی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ روزگاری جهانگردان و قایقرانان، کیلومترها راه آبی را پشت سر می گذاشتند تا خود را به نیوزیلند برسانند و ضمن دیدار از دو ایوان هشتمین شگفتی دنیا، در چشمه های جوشان آب گرم آنها تنی تازه کنند.

این دو که یکی ایوان سپید و دیگری ایوان صورتی نام داشت، روزگاری همچون کیک تولد از دل دریاچه قد برافراشته بودند و در قلب آنها دو چشمه آب گرم حلزونی شکل از زمین می جوشید.

این دو ایوان دل فریب و سحرانگیز که حاصل ویژگی های طبیعی و بی همتای زمین شناختی منطقه بوجود آمده بودند، در سال 1886 ، در نتیجه فوران شدید یک آتش فشان - که شش دهکده را مدفون کرد و بیش از 150 کشته بر جای گذاشت- از بین رفتند.

اما این ایوان ها که تصور می شد به کلی از بین رفته اند، بعد از 125 سال در میانه کاوشهای یک گروه تحقیقاتی پیدا شدند. دانشمندان نوید داده اند که هر دو ایوان در عمق 60 متری آب ، تقریباً به صورت دست نخورده و سالم باقی مانده اند.

این گروه که با مشارکت دانشمندان نیوزیلندی و آمریکایی تشکیل شده، هنگامی که سرگرم بررسی کنش های گرمایی زمین در بستر دریاچه روتوماهانا بود، به صورت کاملاً اتفاقی به این دو ایوان برخوردند.

این گروه که به انگیزه یافتن دلیل تغییر اندازه غیرعادی و بیست باره دریاچه از 125 سال پیش تاکنون در حال کاوش بود، با استفاده از همان روبات هایی که برای جستجوی کشتی غرق شده مشهور تایتانیک به کار گرفته شده بود، طرحی از نقشه کف دریاچه روتوماهانا را تهیه کرد.

کومل دوروند، مجری این طرح، در این باره می گوید: آنچه که ما به کمک ردیاب های صوتی رصد کرده ایم، دو گستره سخت، ایستاده و هلالی شکل است که در بستر دریاچه قرار دارد. این ویژگی ها با مختصات ایوان های سپید و صورتی مدفون شده در فوران آتشفشان کوه تاراورا همخوانی دارد.

وی این کشف را مهم توصیف کرد؛ به ویژه آنکه بسیاری از مردم گمان می کردند این ایوان ها به دنبال فوران ویرانگر آتشفشان نابود شده اند.

به نظر می رسد این دالان ها نابود نشده اند، بلکه در زیر دهها متر گِل و لای که در آن هنگام از دریاچه اصلی روتوماهانا پرتاب شده بود حفظ شده اند. عجیب آنکه تصاویر ردیاب های صوتی از هر دو دالان بسیار به هم شباهت دارند.

این پژوهشگر می افزاید: من از مردم شنیده بودم این تایتانیک نیوزیلند است و تصور می کردم ایوان های قدیمی بسیار بزرگتر از تایتانیک باشند.

یافته های این دانشمندان، وجود بقایای هر دو ایوان را تأیید می کند؛ اما هنوز درباره سالم باقی ماندن دو ایوان در این عمق از آب تردیدهایی وجود دارد.

با وجود این کشف شگفت انگیز، بعید به نظر می رسد که ایوان ها بتوانند به دوران طلایی خود بازگردند و بار دیگر، اعتبار پیشین خود را نزد جهانگردان باز یابند.

اسناد تاریخی نشان می دهند که در سالیان دور، هر ساله بیش از هزار جهانگرد با تحمل یک سفر دریایی دشوار، خود را از اروپا و آمریکا به این منطقه می رساندند و پس از آن، تنها برای دیدن این دو ایوان 24 ساعت راه را با اسب و درشکه پشت سر می گذاشتند تا به آوکلند برسند.

استفان وود، یکی از قایق رانان دریاچه می گوید: بدون شک منظره ای باورنکردنی بوده؛ منظره ای که افراد بسیار ثروتمند از همه جا به دیدن آن می آمده اند. ولی تا زمانی که زیر آب باشند، هرگز آن چیزی نخواهند شد که پیش از این بودند؛ یعنی نمی توانند جایی شگفت انگیز برای تماشا و آبتنی باشند. با این وصف، آن دو ایوان هنوز هم برای همیشه از دست رفته به شمار می آیند.

فرزانه کاویان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد